Joseph Haydn (1732-1809), compozitor austriac, a fost unul dintre
cele mai influente personaje in dezvoltarea muzicii clasice c.1750-1820).
De origine modesta ,nascut pe
31 martie in 1732 in Rohrau an der
Leitha, aproape de Viena,fiu unui rotarului Mathias Haydn. Se presupune ca a fost descendent al
unei familii de croati. Franz Joseph Haydn, la varsta de opt ani a intrat in
corul scolii din Catedrala Sfantul Stefan din Viena unde, in aceea
perioada Haydn a facut
primii pasi in muzica. La varsta de 17 de ani avand vocea in
schimbare a fost nevoit sa
paraseasca corul
si a inceput sa studieze individual ca mai tarziu luand
lectii cu prestigiosul
compozitor italian Nicola Porpora. In anul
1755 a inceput sa lucreze pentru Baronul Karl Josef von Fürnberg, perioada in care a compus primele sale cvartete de coarde. In 1759, el a fost numit de catre
Contele Ferdinand von Maximilian Morzin
compozitor si dirijor la o mica orchestra din Boemia. In anul 1760 s-a casatorit
cu Anna Maria Keller.
Soarta lui Haydn s-a schimbat in anul
1761,atunci cand a fost numit asistent
de concert maestro la curtea printului
Esterházy . In anul 1762, el a fost numit prim concertmaestro,lucrand pentru trei familii principiale.
Printul Esterházy Miklós József, a fost un mare iubitor
de muzica. In Esterházy (Ungaria), situata langa malul marii, Miklós avea o fundatie
muzicala indrumata
de catre Haydn. Pe langa simfonii, opere, operete,scenete cu papusi, muzica bisericeasca, lucrari
de muzica de camera
, Haydn avea de asemenea raspunderea fata
de orchestra si
de muzicieni .In atributiile sale ii mai revenea o sarcina
nu tocmai usoara de a indruma componentii orchestrei(muzicienii) , avand o mai mare grija de instrumente si notele muzicale fiind si violonist,violist,organist
etc.
Haydn se plangea
de munca pe care o depunea si de faptul ca era si se simtea izolat la palatul Esterházy desi pozitia lui a fost invidiata de muzicienii a acelei perioadei
Un important aspect in anul 1779 a fost atunci cand Haydn a avut libertatea si permisiunea de a-si putea valorifica
operele sale editurilor primind comisioanele cuvenite.Ca rezultat, in anul
1780 operele sale au inceput
sa fie cunoscute dincolo de granitele faimosului tinut Esterházy raspandiindu-se considerabil.
Dupa moartea printului Miklós in anul 1790, fiul
sau, printul Antal,a micsorat
contributia orchestrei
de la palatul Esterházy. Desi Haydn isi mentine titlul si salariul fiind eliberat de atributiile si indatoririle pe care le avea nu a mai
putut calatori asa des in afara Vienei. Haydn a raspuns invitatiei violonistului,impresarului si omului de afaceri britanic pe nume Johann Peter Salomon facand un turneu la Londra sustinand o serie intreaga de concerte. Cele doua calatorii pe care Haydn le-a efectuat la Londra in anii
1790 -1792 si in anii 1794-1795 moment in care cunoaste succesul pentru ultimele simfonii, cunoscute sub numele de Salomon simfonii sau Londra simfonii,
inclusiv unele din cele mai faimoase
lucrari: Surpriza (Nr. 94),
militare (nr. 100), Ceas
(nr. 101), El si tambur
(nr. 103) si Londra
(Nr. 104 ).
In ultimii ani petrecuti la Viena, Haydn a inceput sa se compuna cantece bisericesti, oratorii precum La creazione (1798) si de asemenea Anotimpurile 1801, bazat pe
poemul cu acelasi nume James Thomson). De asemenea,
in aceasta perioada a fost compus si il Quartetto
dell'Imperatore (1797), care mai
tarziu a devenit imnul national german. Dupa ce a obtinut
faima si avere, Haydn a murit la Viena pe 31 mai
1809.
Haydn a fost un compozitor
prolific si versatil,
in aproape toate genurile muzicale:de la voce la
instrument, de la sacru la profan.
Lucrarile sale se miscau
foarte repede iar influenta lui era foarte mare. Multe din operele lui nu au fost
cunoscute in afara palatului Esterházy, in special cele 125 de trio-uri si alte piese compuse pentru viola bariton, un
instrument cu coarde hibrid
la care obisnuia sa
cante printul Miklós. O serie intreaga din cele 19 opere ale sale si lucrarile pentru copii le-a compus in functie de preferintele printului.
Haydn a recunoscut superioritatea
operelor tanarului sau prieten Wolfgang
Amadeus Mozart.
|
107 de simfonii (104 numaratoarea traditionala
la care au fost adaugate
recent alte trei simfonii) si 83 de cvartete de coarde, care au revolutionat muzica, sunt dovezi clare ,originale
de abordare a tematicii
de noi materiale si forme muzicale. Cele 62 de sonate pentru pian si 43 de trio-uri cu pianul atesta evolutia muzicii sale care pleaca
de la eleganta abordabila
a muzicienilor amatori ajungand la o virtuozitate concertistica pana la
ultimele sale.
|
Influenta exercitata in dezvoltarea sonatei a fost decisiva. Aceasta a fost forma predominanta a clasicismului, pe care au folosit-o compozitorii pana in secolul XX, pentru a crea structuri muzicale din ce in ce mai
extinse.Pe
de o parte, influenta
lui Haydn se manifesta
pe o simpla expansiune de repetare a temei in tonalitati
diferite, cu o interactiune
din ce in ce mai sofisticata
de grupuri tematice ale caror tonuri construesc un tempo si o miscare de simfonie.
In
al doilea rand, activitatea sa a deschis o cale mai echilibrata pentru a utiliza
materiale tematice. In prima miscare a simfoniei nr 104, de exemplu, primul si al doilea grup tematic
sunt la fel, schimband doar tonalitatea. La o diferenta
mai mare de un secol, influenta acestei ultime tendinte, inca este prezenta in tematica ultimelor simfonii de Sibelius.
Haydn avea
capacitatea de a transforma
un simplu motiv cu evolutiile tematice deosebit de complicate, subiecte inovate ce au fost admirate
de catre contemporanii
lui. Caracteristica
a stilului sau era trecerea de la momentele dramatice la cele umoristice intalnite in melodiile sale populare. Haydn avea in realitate puterea si abilitatea de a transforma muzica instrumentala a secolului al-XVIII-lea combinand
cu intelepciune traditia
si experimenta muzicala.
|