Cultura Emo
Genul si cultura EMO este un trend care adesea promoveaza hipersensibilitatea.Emo sunt ceva usor de definit.Ca atare, depistarea radacinilor este dificila.Numerosi pretinsi 'cunoscatori' citeaza scena D.C. hardcore/punk - si mai specific formatia Rites of Spring - ca fondatorii Emo, dar istoria arata ca e pripit a se pune formarea unui gen pe seama unei anumite formatii.
O evaluare a scenelor muzicale de la sfarsitul anilor '80 si inceputul anilor '90 permite o determinare mai buna a radacinilor si influentelor care stau la baza subculturii emo si care continua sa o influenteze. Inainte de a intelege de unde vine 'emo' trebuie inteles ce este astazi.'Prefer sa ma gandesc la el (emo) ca un punk rock care e mai melodic si introspectiv/depresiv decat hardcore, dar totusi cu tendintele de energie primara si furie' (DeRogatis 1).
Acest gen de muzica a creat o cultura cultura mai avansata si de atunci a crescand continuu, de la inceputul anilor '90.Majoritatea copiilor arata in felul urmator: poarta ochelarii cu rama neagra, esarfe lungi de culori inchise.Este foarte usor sa stereotipezi un pusti emo, desi, ironic, nu poti defini muzica emo.Cel mai bun mod de a descrie muzica emo este prin arpegiile usoare ale chitarelor cu vocalize usoare la care se da drumul intr-o orchestra de chitare distorsionate si aduse dupa aceea din nou la partea usoara.Versurile emo sunt in general foarte poetice si au o arie de la iubirea pierduta pana la credinte religioase sau alte subiecte emotionale.Totusi, emo acopera in zilele noastre o mare varietate de formatii, de la melodii usoare ale celor de la 'American Football' la melodii hard de la 'At the drive in'.
Cum poate un gen atat de cuprinzator sa fie legat de ceva?Problema este ca ceea ce o persoana defineste drept muzica emo nu este neaparat in concordanta cu definitia urmatoarei, totul este supus perspectivismului.Jason Gnewikow de la 'The Promise Ring' a afirmat.'As putea valida punctul ca suntem o formatie emo dar as putea trece si pe partea cealalta si sa il invalidez.Totul depinde de cine intreaba si de perceptia sa despre asta' (DeRogatis 3).
Perceptia de fatada provine de la formatia 'Sunny Day Real Estate', aparuta in Seattle in 1992.Sunny Day Real Estate (SDRE) a combinat radacinele hardcore cu vocalize melodice si un sentiment 'rasarit'.Lansarea in 1994 a albumului 'Diary' avea sa schimbe pentru totdeauna scena emo.'A aparut de nicaieri si a schimbat vietile oamenilor' (Kurland 2) spunea Jeremy Gomez, basist al formatiei 'Mineral' .'Cei mai multi oameni, cand se gandesc la emo azi, se gandesc la formatiile The Get UP Kids, Mineral, si altele ca provin din Sunny Day Real Estate (SDRE)'.Multi oameni au afirmat ca Sunny Day nu ar fi deloc emo si sustin ca emo ar fi provenit din genul D.C. hardcore/punk si ca formatia 'Rites of Spring' a fost un grup hardcore melodic, dar ceea ce a diferentiat-o a fost subiectul cantecelor sale.In loc sa cante despre revolutie si manie, Picciotto canta despre iubirea pierduta si amintiri uitate.In timp ce Rites of Spring (ROS) a facut mai melodic hardcore/punk, cu siguranta nu au fost primii si nici nu au fost prima formatie harcore/punk care sa se fi concentrat pe versuri de acest gen.
Tot curentul hardcore/punk mergea in aceasta directie.Un articol publican in Rolling Stone in 1985 se refera la trendul crescand: 'Punkul primar a trecut.Au invatat cum sa cante la instrumente, au descoperit solourile de chitara melodica si versurile cu un mesaj politic evident'.
Formatii ca 'Husker Du' au jucat rol de pionierat in aparitia noilor ramuri din hardcore/punk.In ultimii doi ani, Husker Du a confundat punkul razboinic si liniile in principal de rock cu rapida evolutie a gunoiului, recombinat cu structuri de pop si versuri cu sentimente speriate'
Grupul Rites of Spring ( ROS ) a scos un album si un EP; au rezistat mai putin de doi ani si a dat 14 concerte.Liderul trupei Guy Picciotta a infiintat ulterior formatia 'Fugazi', care a preluat din ceea ce a pornit Rites of Spring (ROS) si a dus mai departe.
Totusi, 'Fugazi a mostenit Rites of Spring (ROS) doar partial si au continuat, desi muzica lor nu a mai fost atat de sentimentala.Acest lucru va cadea in sarcina viitoarelor formatii care au adus curentul emo la ce este astazi'.
Chiar daca influenta pe care 'Fugazi' si 'Washinghton D.C.' o exercita asupra emo a fost substantiala,emo, asa cum il stim azi nu a derivat numai din hardcore.Ceea ce este mai deranjant este faptul ca cei care incearca sa ii faca o istorie curentului emo lasa o mare lacuna in istorie intre 'D.C.Dischord sound', grup de la jumatatea si finele anilor '80, si Sunny Day Real Estate (SDRE), formatie de pe la jumatatea anilor '90.
Dar cum a ajuns emo acolo?O posibila 'casatorie' intre hardcore si indie rock, iar grunge (gen muzical) pe post de tatal miresei, platind pentru toata nunta. In timp ce formatii ca 'Rites of Spring' si 'Hüsker Dü' explorau noi teritorii pe scena hardcore, o formatie numita 'Sonic Youth' transforma scena indie/underground.'Sonic Youth a folosit in chip de momeala acordurile de chitara, dar a combinat melodicitatea si structura conventionala cu lungi pasaje de pauza, acorduri de chitara stranii si o atmosfera infricosatoare'.Release-ul din 1987 al lui Sister va avea o mare influenta asupra albumului.
'Pe acest disc au folosit sunete calde si placute, ca baza, si din fiecare cantec curg sentimente.Efectul este recomfortant si primar, ca o mama care isi adoarme copilul.Apoi, dintr-o data, ca in '(I got a) catholic book', chitarele se dezlantuie si dau un alt sens notiunii de pace, in sentimente de frustrare distructiva.Versurile si tempoul se unesc creand un abis de sentimente.Pacea se reduce, chitarele nu se mai aud incet, pe masura ce dispar sentimentele' (Neumann 1)
Sonic Youth a continuat sa redefineasca cantecul in anii '80 un rock previzibil creand albume progresive, scotand dupa Sister capodopera Daydream Nation.Influenta lor asupra muzicii rock este aproape fara precedent, mai ales pentru o formatie care nu a avut un hit in top 40.Totusi, recunoasterea lor deplina nu avea sa vina pana la albumul Nirvana - Nevermind, care a avut mare efect in comunitatea rock.O alta formatie care a redefinit scena indie in acest timp a fost 'The Pixies'.Grupul s-a format in 1986 cand liderul Charles Thompson a pus un anunt intr-un ziar din Boston, cautand 'un basist pentru Husker Du si Peter, Paul and Mary Band'.
Odata ce a avut toti membrii necesari, Charles a format trupa The Pixies si a inceput sa scrie cantece si sa cante prin zona Bostonului.Muzica lor este definita prin chitarele care pornesc si se opresc sub vocea lui Thompson, el trecand 'De la o soapta la urlet'.Cantecele celor de la The Pixies, scurte, incarcate, extrem de dinamice si subversive culturii pop-ului, s-a dovedit a fi un hotar in rockul alternativ al anilor '90.Dar mai important,The Pixies a pus baza pentru exploziile alternative a inceputului anilor '90.The Pixies a fost una din primele formatii indie care au spart topurile pop dand sansa mai putin cunoscutelor formatii din acel timp sa se afirme.
Odata cu trecerea din anii '80 in anii '90, tineretul american cauta o noua directie in muzica.Copiii erau obositi de toti asa zisii cantareti pop dornici sa faca si ei un ban.A fost o reintoarcere la muzica buna, afisarea de putere bruta ca dovada a sinceritatii si adevarului, a artistului.
Generation X a vrut o muzica prin care sa-si exprime sentimentele.Au definit muzica anilor '90 cu un metal/punk si rap nervos, care le reflectau sentimentele, frustrarile, disperarea, sperantele.Din nevoia de emotie, sentiment, muzica adevarata a devenit scena urii si in final cea emo.
Formatia din Seattle 'SUP POP' a fost promotorul din spatele urii si mediilor emo. 'SUP POP a inregistrat primul succes cu Soundgarden'.Au inceput sa cante si alte melodii asemanatoare in anii '90 si, in cele din urma, au dat de o formatie locala numita 'Nirvana'. Scena din Seattle si 'SUP POP sound' a conturat o explozie globala de blugi rupti, tricouri cu lacrimi pe ele. La sfarsitul anilor '90, Sub Pop a ajutat la crearea unei imagini despre Seattle ca fiind un centru al scenei muzicale contopite si la moda.
Nirvana a fost formatia care a deschis lucrurile in Seattle. Dupa primul lor album, 'Bleach', pe Sub Pop Records, Nirvana a efectuat un turneu european cu Sonic Youth. Sonic Youth a prezentat Nirvana lui David Geffen, proprietarul DGC. Geffen a platit Sub Pop si a pus grupul Nirvana sa semneze un contract cu DGC. In 1991, Nirvana si-a lansat albumul cel mai cunoscut, Nevermind. '[Nevermind] a fost exprimarea perfecta a atitudinii muzicale punk, clasice, rock si pop - combinatie care nu a mai fost folosita ori auzita pana atunci' (Gulla 1)
'La inceputul lui 1992, Nirvana a ajuns in varful topurilor. Intr-un an, formatia a vandut zece milioane de copii ale debutului lor' (Szatmáry 328). Nirvana a fost materializarea unei povesti de succes venit peste noapte, dand caselor de discuri si formatiilor de garaj de pretutindeni un vis pe care l-ar putea gasi si implini ca urmatorul lor 'mare lucru'. 'Peste tot, criticii de muzica au vorbit despre cautarea 'urmatoarei Nirvana'. Case de discuri mari au cautat in tot Seattle-ul formatii care inca nu incheiasera contracte cu nimeni' (Bertsch 1). Acum, industria muzicala a avut o ureche pentru formatiile 'subterane' carora li se oferea acum o platforma.
Dupa ce a plecat de la Sub Pop, Nirvana a continuat sa caute noi talente. A descoperit in Seattle o formatie 'Sunny Day Real Estate'> si, in 1994, a lansat primul lor album. 'Pe 'Seven' si 'In Circles', primele doua piese de pe albumul de debut, Diary, Real Estate practic a scos schitele intregului gen rock' (Cohen 1).
Cu acest album, 'emo-ul a inceput sa faca valuri in afara comunitatii hardcore' (Kurland 1) 'Sunny Day Real Estate a dat 'startul' pentru frenezia emo cu Diary' (Cohen 1).
Vocea in falsetto puernic a lui Jeremy Egnik, cu vastele sale schimbari dinamice si versuri eu profunzime, a tipizat sunetul revolutionar al lui 'Sunny Day Real Estate'. Influenta lor asupra comunitatii emo a fost imensa, daca se are in vedere ca nu au fost titrati, dand doar un interviu si neavand vreun spectacol in California. In 1995, inaintea lansarii celui de-al doilea album, 'LP2', Sunny Day Real Estate s-au despartit, dar impactul avusese loc.
Genul emo-core fusese lansat si mergea. Formatii ca 'Mineral', 'Texas is the Reason' si 'Christie Front Drive' au urmat genului 'Sunny Day Real Estate', care a inceput sa-si planteze radacinile in toata tara. Astazi, emo-ul a evoluat in diverse stiluri si sunete care isi lasa amprenta in felul lor asupra genului. Din cauza diversitatii acestor artisti, nu ar fi surprinzator daca multe alte genuri ar evolua din imensul gen emo.
Muzica este ceva care nu se schimba peste noapte, evolueaza lent, dar dramatic. Muzica avanseaza, deoarece artistii imping limitele in mod constant, incercand sa fie diferiti, originali. Niciun muzician autentic nu vrea sa fie catalogat sau pus intr-un sertar anume si, de aceea, unele formatii vor stereotipul 'emo'. Faptul este ca scena underground/indie evolueaza chiar inauntrul unor genuri diferite, sub alte etichetari si in alte subculturi.
Pentru a urmari aceasta evolutie, trebuie sa ne uitam la scene si genuri care au contribuit in general la evolutia emo-ului. In timp ce unele formatii devin tot mai populare, alti artisti mari sunt trecuti cu vederea. Este importanta axarea pe grupurile si artistii mai influenti, pentru ajungerea la un consens general.
Sunt mult prea multe formatii care au influentat genul emo, dar, uitandu-se la artistii principali ai unui gen, oricine poate sa aiba o perspectiva de ansamblu a stadiului in care se afla in genul respectiv la un moment dat.
Rites of Spring si Sunny Day Real Estate nu au dat startul genului emo. Ele au fost doua din cele mai influente formatii in evolutia genului emo.
Emo, sinteza mai multor genuri si stiluri interpretative, a aparut la timpul si in locul potrivit. Numeroase formatii au fost nevoite sa conceapa punti de legatura pentru ca artistii 'din subteran' sa poata fi auziti.
Cum se identifica un emo-kid
La inceput (1985-1994) termenul de emo era folosit in muzica, acesta fiind un subgen al rockului. Pe parcursul anilor, acest cuvant cunoaste un domeniu vast de intrebuintari. Ascultatorii acestui gen de muzica au devenit emo-kids, felul in care se imbraca a devenit emo-style, felul in care se machiaza emo make-up si presupun ca modul in care reactioneaza emo-acting. Emotional a fost folosit pentru a descrie trupe precum A Fire Inside (AFI), Fall Out Boy, Funeral for a Friend, Panic! at the disco, Taking back Sunday. Acestea au fost etichetate drept emo din diferite motive precum: ritmul cantecelor, semnificatiile versurilor, modul de a se imbraca sau machia a cantaretilor si altele. Multi fani nu sunt deloc de acord cu felul in care idolii lor sunt catalogati, negand cu desavarsire faptul ca acestia ar canta muzica emo. Intr-un interviu, chiar Guy Picciotto, intrebat fiind cum se simte precum 'creatorului genului de muzica emo', a raspuns: 'Nu recunosc aceasta atributie. Intotdeauna am crezut ca este cel mai retardat termen inventat. Stiu ca toate trupele urasc sa fie astfel etichetate. Se simt ofensati. Dar sincer, consider ca toate trupele din care am facut parte au fost punk-rock. Pentru mine nu are absolut niciun sens.' 'Se imbraca exclusiv in negru, refuza orice urma de dragalasenie, sunt teribilisti si le place sa-si picteze unghiile in negru' - asa ar descrie una dintre sutele de definitii din The Urban Dictionary notiunea de Emo Kid.
Moda si stereotipie
Caricatura emo
Par lung intins pe o parte
Curentul emo este uneori identificat cu o anumita moda. Termenul 'emo' e deseori asociat stereotipic cu blugi stramti, breton lung intins pe o parte a fetei sau peste unul sau chiar amandoi ochi, drept, negru inchis la culoare, tricouri stramte care de obicei au inscriptionate pe ele numele unor trupe de rock, curele cu tinte cu catarame, tenisi de panza in genul Converse All Stars, adidasi de skater sau alti papuci negri (in general vechi, ponositi) si grosi, ochelari cu rama neagra groasa eventual si o geanta lunga tip postas.
Moda emo s-a schimbat in timp. Trendul initial prevedea par simplu, fara carare, pulovere stramte, camasi si geci. Aceasta moda a fost uneori caracterizata ca fiind un simplu moft, un capriciu.
Recent, trendul emo este asociat cu un stereotip ce consta in a fi emotional, sensibil, timid, introvertit, anxios. Mai este asociat si cu stari de depresie, tendinte de auto-provocare de rani, chiar si sinucidere.
Politica de confidentialitate |
.com | Copyright ©
2024 - Toate drepturile rezervate. Toate documentele au caracter informativ cu scop educational. |
Personaje din literatura |
Baltagul – caracterizarea personajelor |
Caracterizare Alexandru Lapusneanul |
Caracterizarea lui Gavilescu |
Caracterizarea personajelor negative din basmul |
Tehnica si mecanica |
Cuplaje - definitii. notatii. exemple. repere istorice. |
Actionare macara |
Reprezentarea si cotarea filetelor |
Geografie |
Turismul pe terra |
Vulcanii Și mediul |
Padurile pe terra si industrializarea lemnului |
Termeni si conditii |
Contact |
Creeaza si tu |