Creeaza.com - informatii profesionale despre


Cunostinta va deschide lumea intelepciunii - Referate profesionale unice
Acasa » didactica » didactica pedagogie
Recomandari pedagogice

Recomandari pedagogice


Recomandari pedagogice

Lucrul de "laborator" in cadrul acestui proiect tine de construirea unei echipe, de coerenta si congruenta dintre elevi si profesor, de facilitarea comunicarii si interactiunii pentru a fi mai eficienti in invatare si in activitati. Pentru obtinerea unui optim de eficienta sunt propuse cateva exercitii, tehbici, jocuri de interactiune care sa dezvolte anumite abilitati, sa corecteze sau sa modeleze altele.

Potrivit unei dezvoltari psihologice a interactiunii si dinamicii de grup, se propun urmatoarele serii de execitii pedagogice:

1. Exercitii de comunicare non-verbala

Obiective Facilitarea interactiunii



Crearea coeziunii si aceeptarii intre participanti

Exercitiu 1 Li se cere sa-si comunice starea prin sunete, produse prin batai de palme, folosirea de instrumente de scris etc.

Durata: 1 minut pentru fiecare participant

Se urmareste - ritmul, cadenta, fluenta comunicarii

- se intepreteaza, se descifreaza sensul mesajului

- se verifica corectitudinea receptarii mesajului.

Exercitiu 2. Li se sugereaza ca sunt intr-o lume care comunica numai prin mijloace mimice si pantomimice. Acolo s-au nascut, acolo isi desfasoara activitatile normale, zi de zi. Li se sugeraza sa arate un episod din viata lor.

Durata: 20 minute pe grupuri de cate 5 participanti

Se urmareste - spontaneitatea comportamentului

- modul in care interactioneaza (independent sau in grup)

- gradul de originalitate in expresie, initiativa

- dinamica de grup (daca se construieste o activitate cu sens pentru toti).

Concluzii: Aceste tipuri de exercitii permit o familiarizare si acceptare necompetitiva intre membri participanti. Pot fi foloste ca exercitii de mobilizare pentru oactiune ulterioara, care cere maxuim de participativitate.

2. Exercitii de intercunoastere

Obiective Scaderea gradului de competitivitate si accentuarea spiritului de echipa.

Dobandirea unor abilitati de intercunoastere.

Exercitiu 1 Se compun diade (AB) si se pun succesiv intrebari (initial A lui B, timp de cinci minute, apoi B lui A, in acelasi interval de timp), in continuare persoanei interlocutor, cu scopul de a afla ce NU este el. La sfarsit se creaza profilul personaei-interviecvate, asa cum nu este el.

Durata: 10 minute pe diada

Se urmareste - calittaea indeplinirii sarcinii (exprima ceea ce este sau ceea ce nu estepersoana intervievata, asa cum solicia exercitiul)

- relevanta, profunzimea profilului

- tipul de fuziune intre participanti (au comunicat fara probleme, au fost foarte precauti, timizi etc.)

Exercitiu 2. Daca EL ar fi un animal, o planta, un obiect, ce ar fi si ce calitati/defecte ar avea. Se propune o interpretare pentru fiecare elev de catre toti ceilalti membri din grup.

Durata: 2 minute pentru interventia fiecarui membru

Se urmareste - relevanta alegerii pentru persoana respectiva (cat se regaseste in acea identificare)

- acuratetea interpretarii (oamenii tansmit spontan mesaje; este interesant cum sunt acestea receptate de ceilalti - se poate face o discutie despre imaginea reala si imaginea ideala de sine).

Concluzii: Se verifica prinstrategii ludice grdul de atentie si de percepere a celuilalt. Copii verifica cum se inteleg intre ei si strategii folosesc; pot intelege de ce mesajele lor sunt intelese bine sau gresit.

4. Exercitii de luare a deciziilor

Obiective Cresterea respomnsabilitatii fata de sarcini

Dobandirea unei capacitati mai mari de toleranta la opinii diferite de cele personale.

Exercitiu 1 Sunt colonizatorii unui paant necunoscut, care nu are organizare sociala, politica sau religioasa. Li se propuna sa conceapa un sistem de reguli si legi (maxium 10 sa reglementeze o constitutie in 5 puncte.

Durata: 30 de minute in grup de 10 persoane

Se urmareste - modalitatea de stabilire a rolurilor (cine ia initiativa, in ce fel, autritar sau princonsultare, cine conduce iscutiile, cum da dreptul la interventie)

- finalitatea din punct de vedere calitativ si cantitativ (reusesc sa termine in timp util sarcina, calitatea indeplinirii sarcinii)

Exercitiu 2. Conceperea in forma unor microproiecte a unor actiuni de protejare a naturii. Se descrie scopul actiunii, obiectivele, cui se adreseaza, ce participanti sunt, ce fonduri sunt implicate si care vor fi efectele. De exemplu

ziua actiunii (actiuni demonstrative de implicare in comunitate; poae fi unmars sau actiuni educativ-distractive intr-un spatiu deschis publicului)

ziua altruismului/echipei

Durata: 20 minute in grupuri de cate 5

Se urmareste - gradul de realism al propunerii

- logica si coerenta actiunilor.


Exercitiu 3. A avut loc un mare dezastru ecologic - a ars o suprafataforestiera de 50 ha. Se pune in scena, sub forma unor jouri de rol, in care sunt implicati paduraraii, animalele, autoritatile, braconierii. Care sunt masurile eficiente in acest caz? Li se sugereaza sa propuna actiuni de prevenire a incendiilor si sa depisteze care sunt cele mai afetate elemnete ale ecosistemului in cazul unui incendiu.

Durata: 30 minute pe scenariu

Se urmareste - gradul de implicare in jocul scenic

- realismul si importanta deciziilor.

Concluzii: Elevii invata sa devina mai reponsabili si implicati in viata grupului. Dobandesc o perspectiva mai larga asupra interrelatiei intre diferite fenomene. Isi optimizeaza spontan capacitatea de implicare si de actiune.

5. Exercitii de afirmare si autoafirmare

Obiective Cresterea sigurantei de sine in relatiile cu autoritatea.

Dezvoltarea uor abilitati de lider.

Exercitiu 1 Luati interviu primarului de sector pe tema actiunilor desfsurate pentru protectia parcurilor. Se concepe un joc de rol in care primarul este asistat de consilieri si intervievat de catzre o echipa de ziaristi.

Durata: 15 minute

Se urmareste - modalitatea de raportare la autoritate

- calitataea intrebarilor, incisivitatea sau timiditatea formularilor

Exercitiu 2. Candidati pentru postul de Director General al Centrului Ecologic in scoala voatra. Compuneti discursui de candiatura si sustineti-le in fata colegilor.

Durata: 10 minute pe participant

Se urmareste - coerenta discurslui

- gradul de realism si adecvare a actiunilor propuse

- capacitataea de a raspunde la intrebarile provovative ale publicului votant.

Concluzii: Se pot concepe zeci de exercitii de stimulare a capacitatii de luare a deciziilor sau de exersare a afirmativitatii raportat la tematica naturii. Acest lucru tine de creativitatea profesorului sau de permisivitatea acestuia vizavi de propunerile elevilor. Este recomandat a se prefera interactiunea sub forma de joc de rol, pentru a permizte articiparea a cat mai multor elevi, pentru a exersa abilitati de adaptare si pentru a crea coeziunea de grup. Este important sa se discute la sfarsitul fiecaui exercitiu, prin interventia tuturor, sarcinile si modalitatile de indeplinire a acestora, pentru corectare sau stabilizarea celor bune. Se pot acorda si recompense minore pentru sarcinile optim indeplinite, fara a exagera insa, pentru ca recompensa intrinseca de participare la actiuni creative este suficient de mare.

In cazul unor actiuni comune pe teren, in tabere, excursii, se propune utilizarea unor jocuri educative cu specific ecologic sau de protectia naturii, cum sunt urmatoarele, prelucrate dupa ............

Jocuri educativ-distractive in natura

Contact cu natura

Se joaca individual sau in echipa. Este un joc prim de recunoastere a naturii care pregateste sensibilitatea si atentia pentru elemente distinctive din natura si pentru activitatile ulterioare in mijlocul ei.

Descriere:

Copiii sunt invitati sa se aseze pe sol, sa fie in contact direct cu pamantul si in liniste sa asculte viata naturii. Sa distinga cat mai multe sunete de pasari, sa se acopere cu frunze si sa-si inchipuie ca pentru 10 min. traiesc in acel loc, ca sunt elemente ale naturii. Se atentioneaza asupra distingerii mirosurilor specifice, a caldurii sau racorii, a fosnetelor specifice pe care trebuie, apoi, sa le descrie si celorlalti. Li se sugereaza sa-si gaseasca rostul lor ca elemente ale naturii, in acel spatiu ( ce parte a naturii esti tu? ce faci tu? cu cine comunici cel mai bine? etc.)

Drumetia "orbului"

Se joaca in echipe de cate doi. Se bazeaza pe dezvoltatea increderii in partener si pe ascutirea simturilor in sens inalt adapativ.

Descriere

Un copil il conduce pe celalalt care este legat la ochi pe o carare suficient de problematica si interesanta pentru a mari atentia. Ii arata tactil reparele importante de pe traseu (arbori, tufisuri, roci) si-l atentioneaza la miros, sunet. Cel legat la ochi poate sa remarce mai usor aceste din urma lucruri si sa ceara lamuriri. Se schimba partenerii. La intoarcere de pe traseu sunt pusi sa recunoasca portiunea fiecaruia de drumetie "oarba".

Cat de mult poti sa auzi/sa vezi?

Se joaca individual sau in echipe. Se urmareste ascutirea simturilor pe baza distingerii de sunete /culori cu nuante foarte subtile de diferentiere precum si accentuarea spiritului de observatie.

Descriere

Stau atenti, cu ochii inchisi, asculta si ridica cate un deget la fiecare nou sunet auzit. Trebuie sa invete sa -l recunoasca si sa-l atribuie cu precizie cauzei de producere (pasare-ce tip, sunetul frunzelor-carui copac, sunete produse de animale- ce tip).

Intrebari: Cate sunete ati auzit? Cate puteti reproduce dintre acestea? Cui apartin? Putem sa facem o recunoastere a acestora si in intreaga zi ramasa la dispozitie sa le identificam?

De asemenea li se cere ca din pozitia in care sunt, fara sa se miste sa distinga cat mai multe nuante coloristice care intra in raza campului lor vizual. Sunt intrebati si ce fel de arbori sunt in spatele lor.

Gaseste obiectele!

Se joaca in echipe egale, valorizand atat cooperarea intre membrii cat si competitia intre echipe.

Descriere

Conducatorul grupului aduna in secret o serie de 10 elemente din natura pe care o sa le arate grupului la momentul oportun. Li se sugereaza ca vor face o munca de cercetare si recunoastere, bazandu-se pe spiritul de observatie exersat in zilele precedente. Se aduna toti membrii grupului in cerc, astfel incat toti sa vada foarte bine obiectele si se arata timp de 10 secunde. Participantii nu au voie sa atinga obiectle, ci doar sa le priveasca. Sunt invitati, apoi, sa le gaseasca in vecinatate contra unui timp de cautare: o jumatate de ora. Tipuri de elemente posibile: seminte, crengute de la diferiti arbori, conuri, pietre, fulgi, muschi, frunze etc.

Piramida vietii.

Se joaca in echipa. Se urmareste concretizarea cunostintelor despre natura prin reproducerea ciclului naturii.

Descriere

Pe o foaie de hartie se sugereaza copiilor sa scrie numele unui animal sau planta care traieste in vecinatate. Este important ca fiecare sa-si aleaga neinfluentat propriul element viu. Dupa ce se colecteaza toate hartiile, li se spune ca vor construi o piramida a vietii, potrivit alegerilor lor si a logicii legaturilor naturale intre elemente. Se identifica cine sta la baza piramidei, cine de unde primeste energia, cine ce consuma si pe cine hraneste la randul lui. Se construieste piramida. E posibil sa fie dezechilibrata pentru ca fiecare va avea tendinta sa aleaga un animal, pentru a fi cat mai important, dar in acest fel baza este foarte fragila si piramida formata din copii se va prabusi. Sunt invitati sa aleaga din nou pentru a construi o piramida stabila si viabila.

Construirea propriei paduri.

Se joaca individual sau in echipa, dezvoltand spiritul de analiza si sinteza.

Descriere

Li se sugereaza sa construiasca o padure cu elementele esentiale, sa o faca cat mai frumoasa si reala. Animalele trebuie sa traiasca in arborii care raspund nevoilor lor de crestere si reproducere, padurea in sine trebuie sa fie vie si durabila.

9. Construirea ecosistemului.

Se joaca in echipa; se urmareste validarea cunostintelor despre natura si concretizarea lor.

Descriere

Li se cere sa numeasca o planta care traieste in vecinatate. Dupa stabilirea ei, li se cere sa stabileasca cine se hraneste cu acea planta. Cei doi copii care au dat raspunsurile se prind de mana pentru a arata legatura viabila intre ei si se continua ciclul. Li se aminteste cat de important este fiecare element pentru stabilitatea si continuitatea ciclului vietii si ce ar insemna eliminarea unui element.

10. Jocul animalelor.

Se joaca in echipe egale.

Descriere

Fiecare echipa isi alege cate un animal pe care il vor prezenta celeilalte echipe prin descoperirea treptata a catorva elemente distinctive. Alegerea elementelor se face de la general spre particular, astfel incat sa descreasca in dificultate pe masura ce indiciile se prezinta. Ex.: traiesc in padure; am sange cald; vanez noaptea si pot sa zbor; am penaj de culoarea negru etc.

Castiga echipa care ghiceste prima.

11. Ce animal sunt?

Se joaca in echipe, fiecare desemnandu-si  pe rand cate un participant. Implica prezenta de spirit, atentie, este inalt participativ si distractiv.

Descriere:

Fiecare echipa va desena pe cate o foaie de hartie cate un animal; numarul animalelor este egal cu numarul membrilor echipei. Se vor desemna succesiv cate un participant din fiecare echipa care va primi cate un animal desenat de echipa adversa, montat pe spate in sa fel incat sa nu-l vada. El va pune intrebari membrilor echipei sale in asa fel incat sa ghiceasca animalul de pe spatele lui. Sunt indicate un numar limita de intrebari, de exemplu 5, pentru a dinamiza jocul.

12. Soimi si porumbei.

Se joaca in echipe egale. Este un joc foarte dinamic si participativ.

Descriere

Se stabilesc cele doua echite care-si vor alege pasarea care sa-i reprezinte. Se stabileste casa fiecaruia si terenul de joc/ de vanatoare. Spatiul de joc trebuie sa fie suficient de mare incat sa permita alergarea. Liderul spune cu voce tare o sintagma care sa contina legi ale naturii. Daca aceasta sintagma este adevarata, soimii urmaresc porumbeii, daca este falsa, porumbeii urmaresc soimii incarcand sa-I captureze si sa-I duca in casa. Fiecare echipa incerca sa se refugieze in casa in timpul vanatorii de unde nu vor putea fi atacate.

Sintagmele urmaresc 4 domenii de referinta:

Senzorial: Vantul bate din spatele porumbeilor.

Conceptual: Padurile de foiase isi mentin frunzele tot anul.

Obsevational: Se arata o frunza timp de 7 secunde, dupa care se enunta - frunza are 5 vene-

Identificare: Se arata o samanta - aceasata samanta provine de la stejar.

13. Vanatoarea de obiecte:

Se joaca individual sau in echipa.

Descriere

Li se da o lista cu obiecte pe care trebuie sa le gaseasca pana la sfarsitul zilei/drumetiei.

un os

samanta (purtata de vant)

ceva important

ceva frumos

ceva rotund, ceva ascutit

ceva perfect drept

ceva pufos

5 deseuri umane

ceva alb

ceva care face sunet

ceva ce-ti aminteste de tine

ceva moale

un zambet

ceva care nu are nici o utilitate in natura

14. Vanatoare de urme

Se joaca individual sau in echipa.

Descriere:

Se organizeaza o misiune pentru a descoperi toate urmele de pradator (pasari, animale). Se urmaresc urmele, resturi de oase, colti, excremente, etc.





Politica de confidentialitate


creeaza logo.com Copyright © 2024 - Toate drepturile rezervate.
Toate documentele au caracter informativ cu scop educational.