Comunicarea nonverbala
1. Septimiu Chelcea, "Comunicarea nonverbala in spatiul public"
Comunicare nonverbala trebuie privita in raport cu contextul cultural si informatiile culturale ce se asociaza unui act de comunicare. Culturile chineza, japoneza, coreeana sunt culturi inalt contextuale, spre deosebire de culturile nord-americana, din Australia si Europa de Nord care sunt slab contextuale. In culturile slab contextuale un gest va ramane un gest, seminificatia lui fiind luata in considerare fara a fi ajustata dupa imprejurari.
Asa cum exista operaiunea de codificare a unu mesaj in cazul comunicarii verbale, la fel se intampla si in cazul comunicarii nonverbale. Mesajele uziteaza de canale de transmitere, ajung la un receptor si, din nou ca si in cazul comunicarii verbale, trebuiesc decodificate corect pentru a putea fi receptate corect.
Comunicarea nonverbala urmeaza acelasi pattern ca si comunicarea verbala si anume cineva transmite un mesaj prin intermediul unui canal unui receptor care il decodeaza(corect sau nu). Astfel dupa cum mesajul "te iubesc" poate fi enuntat verbal in nenumarate forme si modalitati situatia este aceeasi si in cazul transmiterii pe cale nonverbala.
2. Ruth Sherman, "Cum sa convingi pe oricine de orice"
Credibilitatea unei persoane se leaga foarte mult de limbajul nonverbal folosit. Receptorii mesajului pe care incercam sa-l transmitem daca nu remarca o buna concordanta intre ce spunem si cum gesticulam, ce ton folosim, ce postura avem etc. Nu vor fi deschisi spre comunicare si sunt toate sansele ca receptarea mesajului sa esueze.
Cu cat cineva isi controleaza mai mult postura, gestica, mimica, tonul, are o tinuta vestimentara raportata la contextul in care se gaseste, cu atat mai multe sanse sunt ca mesajul care incearca sa se transmita sa fie decosificat si receptat corect de public.
Se pare ca gesticulatul ne ajuta sa ne concentram, sa ne organizam ideile mai bine si sa comunicam mai usor. Atata timp cat gesticulatul nu este excesiv, suparator, incontrolabil, ne poate aduce beneficiul reducerii emotiilor, starilor de nervozitate si emiterii unui mesaj bine organizat si mai ales gandit.
3.Dumitru Bortun, "Psihologia comunicarii"
aparenta fizica (imbracaminte, aspect fizic etc.) transmite mesaje adevarate sau inselatoare cu privire la statutul emitatorului;
gestul indica natura psihofiziologica, sociala si culturala a persoanei-emitator, fiind o cale de cunoastere a intentiilor acesteia;
mimica expliciteaza intentia si nuanteaza mesajul verbal (atunci cand nu-l inlocuieste cu altul). Cele trei instrumente comunica mesajele pe calea perceptiei interpersonale. Comunicarea devine perceptie, iar perceptia devine comunicare. Aceasta forma de comunicare depinde foarte mult de ceea ce psihologii numesc relatii perceptive. "
Aparenta fizica, mimica, gestul sunt deosebit de importante pentru intarirea sau dimpotriva contrazicerea unui mesaj verbal emis. Imbracamintea, accesoriile, machiajul pot reprezenta indici despre personalitatea comunicatorului si sa fie interpretate ca fiind semnale transmise. Pot fi interpretate negativ sau pozitiv influentand astfel receptarea corecta a mesajului emis. Avem de-a face cu aceeasi situatie si in cadrul gesturilor sau al mimicii. De aceea, acestea trebuiesc adaptate la contextul emiterii de mesaje si la receptorii mesajelor.
B. "In tarile cu o cultura a comunicarii dezvoltata, instrumentele comunicarii nonverbale si ale celei paraverbale sunt exersate inca de pe bancile scolii - fie sub forma disciplinelor de invatamant, fie sub forma unor activitati facultative (cum sunt, de pilda, festivitatile, spectacolele dedicate unui eveniment sau cercurile de arta dramatica). In Statele Unite, trupele de teatru pot fi intalnite in mai toate scolile, colegiile si facultatile; ele sunt nelipsite in institutiile de invatamant care pregatesc specialisti in comunicare."
Cultura comunicarii ar trebui dezvoltata cat mai mult pe tot intinsul globului deoarce activitatile ce o incurajeaza formeaza persoane mai putin emotive, persoane care agreeaza vorbitul in public, persoane capabile sa capteze atentia, persoane mult mai putin introvertite. Cercurile de arta dramatica prezente in aproape toate institutiile d e invatamant din Statele Unite nu pot aduce decat beneficii participantilor. O cultivare a intelegerii aprofundate a comunicarii nonverbale, si a importantei stapanirii acesteia ar trebui dezvoltata cu siguranta si in Romania.
Capacitatea de a-ti intelege si controla limbaul nonverbal si paraverbal este un lucru esential pentru un bun comunicator si deloc de neglijat pentru persoanele care nu activeaza in acest domeniu. Ticurile verbale si corporale nu ne fac o imagine prea placuta, ne tradeaza emotiile si ne scad credibilitatea de aceea comunicarea paraverbala si cea nonverbala nu trebuiesc omise din strategiile de elaborare a unui discurs, a unei prelegeri, dzbateri, sustineri, etc. in aceeasi masura in care nu sunt omise nici in cadrul teatrului, a cinematografiei, televiziunii sau publicitatii.
Politica de confidentialitate |
.com | Copyright ©
2024 - Toate drepturile rezervate. Toate documentele au caracter informativ cu scop educational. |
Personaje din literatura |
Baltagul – caracterizarea personajelor |
Caracterizare Alexandru Lapusneanul |
Caracterizarea lui Gavilescu |
Caracterizarea personajelor negative din basmul |
Tehnica si mecanica |
Cuplaje - definitii. notatii. exemple. repere istorice. |
Actionare macara |
Reprezentarea si cotarea filetelor |
Geografie |
Turismul pe terra |
Vulcanii Și mediul |
Padurile pe terra si industrializarea lemnului |
Termeni si conditii |
Contact |
Creeaza si tu |