Semnele
Despre semn putem spune ca este
un concept fundamental al semioticii si este reprezentantul (substitutul,
"modelul') obiectului pe care il evoca. Semnul este ceva in locul a
ceva, aliquid stal pro aliquo (harta pentru teritoriu, bastonul alb pentru a
indica faptul ca o persoana este nevazatoare, fotografia in
locul persoanei inaintea unui interviu de angajare). Unirea formei sensibile
(semnificant, expresie) cu un continut inteligibil (semnificat,
continut) genereaza semnul lingvistic. Aici trebuie sa punem in
evidenta insemnatatea pe care a avut-o si o va avea semnul
vizual in definirea societatii omenesti.
Semnul este inventia
fundamentala a omului, aceea prin care a reusit sa salte din
natura in cultura. Omul este singura fiinta care a devenit
in stare sa foloseasca un lucru
pentru a fabrica si pentru a semnifica un alt lucru. Numai omul a izbutit
sa faca dintr-un lucru un mijloc. Asa au aparut,
impreuna si interconditionandu-se, mijloacele de productie
si cele de comunicare, unealta si vorba. Asa a inceput
miraculoasa istorie a semnelor. In natura nu exista semne. Semnele
sunt create de om. Lumea a capatat insemnatate de cand
exista oameni care sa i-o dea. Oamenii sunt singurele fiinte
creatoare de semne.
Un lucru devine semn din clipa in
care inceteaza sa mai fie interesant prin ceea ce prezinta
si incepe sa fie interesant prin ceea ce reprezinta, din clipa
in care materialitatea lui sensibila intruchipeaza o idee care nu
poate fi decat inteligibila. De aceea, orice semn are intotdeauna
doua dimensiuni fundamentale: semnificantul, care poate fi perceput,
si semnificatia, care nu poate fi decat priceputa. Din punct de
vedere semiotic, semnificantul este latura materiala a semnului
lingvistic, iar semnificatul este latura sensibila a semnului,
indisociabil legat de semificant, conform reglementarilor codului.