CREATIVITATEA PEDAGOGICA
Creativitatea pedagogica defineste modelul
calitatilor necesare educatorului / cadrului didactic pentru
proiectarea si realizarea unor activitati eficiente prin
valorificarea capacitatilor sale de innoire permanenta a
actiunilor specifice angajate la nivelul sistemului si al procesului
de invatamant.
Elaborarea acestui model presupune raportarea la conceptul
psihologic de creativitate care desemneaza dispozitia care
exista in stare potentiala la orice individ si la
orice varsta de a produce ceva nou si relevant la scara
sociala si individuala (Dictionarul de psihologie).
Structura
creativitatii exprima interdependenta existenta
intre produsul creat -procesul creator - personalitatea creatoare.
a) Produsul creator reprezinta, in esenta, un element nou in raport cu experienta sociala anterioara sau cu experienta de viata a unui individ. Validitatea produsului creator angajeaza doua criterii complementare:
1) criteriul originalitatii, care ofera 'un cadru de corelare care reprezinta spatiul ierarhic de manifestare a creativitatii in plan individual sau social;
2) criteriul relevantei,
care permite autoevaluarea performantei, indiferent de forma sa de
manifestare (produs creator material sau spiritual), in termeni de
utilitate sociala.
Originalitatea si relevanta produsului creator,
exprimate la diferite grade de generalitate, acopera cinci niveluri
ierarhice:
- nivelul expresiv care vizeaza comportamentul unei persoane cu anumite caracteristici creative demonstrate in termeni de spontaneitate si de libertate de reactie, semnificative in plan individual (expresivitatea copilului este tipica pentru acest nivel al produsului creator);
- nivelul productiv care vizeaza realizarea unor produse (obiecte, fenomene, relatii etc, de natura materiala sau spirituala) care exprima originalitatea individuala a autorului, fara a atinge dimensiunea valorilor creative semnificative si in plan social;
- nivelul inventiv care vizeaza reordonarea insusirilor specifice obiectelor, fenomenelor, relatiilor etc, studiate anterior, in vederea transformarii calitative a acestora la o limita situata practic intre originalitatea individuala si originalitatea sociala;
- nivelul inovator care vizeaza elaborarea unor produse noi si originale in plan teoretic si aplicativ, care asigura restructurarea obiectelor, fenomenelor, relatiiior etc., studiate in cadrul unui anumit domeniu de activitate;
- nivelul emergent care vizeaza
realizarea unor produse creative superioare care restructureaza/revolutioneaza
nu numai domeniul de activitate cu sfera de referinta imediata
(stiinta, tehnologie, arta, educatie etc.), ci si
evolutia societatii in ansamblul sau.
Primele doua
niveluri corespund planului secundar al creativitatii care stimuleaza
aparitia unor elemente noi semnificative, doar in raport cu
experienta individuala. Ele asigura intelegerea
fenomenelor studiate, chiar largirea acesteia, dar in limite
cunoscute sau aplicate deja la scara valorilor sociale.
Ultimele doua niveluri corespund planului primar al creativitatatii care ofera 'o noua intelegere' a fenomenelor studiate. Ele asigura transformarea/restructurarea in adevaruri noi in raport cu realizarile anterioare, inregistrate intr-un domeniu sau altul de activitate.
Între cele doua niveluri, un rol aparte revine inventivitatii. Ea trebuie conceputa ca un nivel tranzitoriu care stimuleaza saltul de la produsele creative semnificative individuale la produsele creative angajate social.
b) Procesul creativitatii
presupune parcurgerea urmatoarele patru etape:
- pregatirea, care reprezinta o actiune complexa
bazata pe urmatoarele operatii: identificarea problemei in
termeni optimi (natura, specific, timp etc); analiza datelor problemei in
vederea formularii clare a acestora (premise, principii, resurse posibile si
necesare); acumularea si selectionarea informatiei necesare pentru abordarea
corecta a problemei; prelucrarea si sistematizarea informatiei stocate;
elaborarea strategiei de rezolvare a problemei la nivelul unui plan operativ;
- incubatia, care reprezinta o actiune complexa realizabila
intensiv sau/si extensiv prin diferite operatii de organizare si reorganizare a
informatiei pregatite anterior prin procesari care valorifica experienta
individuala si sociala a subiectului la nivelul constiintei acestuia, dar si
in planul verigilor sale profunde, dependente de zona inconstientului si
a subconstientului;
- iluminarea, care reprezinta actiunea complexa de asociere si de
combinare a informatiei care declanseaza momentul inspiratiei, respectiv al
descoperirii solutiei optime de rezolvare a problemei;
- verificarea, care reprezinta actiunea complexa de evaluare
finala a solutiei adoptate anterior, realizabila prin operatii de apreciere,
validare, aplicare etc, in conditii de amendare, finisare, ajustare,
reorganizare, perfectionare permanenta.
c) Personalitatea creatoare reprezinta cea de-a treia
dimensiune a creativitatii, care evidentiaza resursele sistemului psihic uman,
capacitatea acestuia de a angaja un proces creator, sustinut la nivelul
constiintei individuale, cu scopul de a produce ceva nou, original si eficient.
Trasaturile personalitatii creatoare pot fi grupate la nivelul
urmatorilor trei categorii de factori: intelectuali - operationali -
comportamentali ( Nicola. Gr., coordonator):
Factorii intelectuali, inclusi in modelul
tridimensional (elaborat de Guilford), vizeaza interactiunea dintre operatii
(cunoastere, memorie, gandire convergenta, gandire divergenta,
apreciere critica); continuturi (exprimate: complementar, semantic, simbolic,
imagistic); produse (proiectate/realizate ca: elemente, clase, relatii,
sisteme, transformari, predictii).
Interactiunea operatii-continuturi-produse evidentiaza trei
calitati intelectuale tipice personalitatii creatoare: fluiditatea sau fluenta
(capacitatea de a realiza, cu usurinta, asocieri intre idei, fapte,
situatii etc); flexibilitatea ('capacitatea de adaptare la instructiuni
schimbate'); originalitatea (capacitatea de a propune solutii noi, rare
din punct de vedere statistic);
Factorii operationali sunt angajati la nivelul procedeelor
specifice creativitatii, sintetizeaza doua categorii de tehnici:
a) tehnici tipice metodei brainstorming/asalt de idei, care
presupune respectarea urmatoarelor reguli: anularea criticismului, libertatea
de producere a ideilor, combinarea si recombinarea ideilor, perfectionarea lor;
b) tehnici tipice gandirii creative: tehnica listei de atribute,
tehnica sintezelor morfologice, tehnica metaforei si analogiei.
Factorii comportamentali sunt exprimati la nivel de: stil cognitiv
(analitic sau sintetic, masurabil prin 'variabile de consistenta si
nonconformism'); atitudini cognitive/cais 'permit o valorificare
optima a aptitudinilor si cunostintelor in curs creator'; motivatie
creatoare, (care implica 'nevoia de noutate si de orientare spre
nou') - Popescu-Noveanu, Paul.
Functiile creativitatii determina structura
tridimensionala a creativitatii la nivel social, psihologic si pedagogic. Pe de
alta parte, structura tridimensionala a creativitatii reflecta cerintele
functionale ale creativitatii la nivel de produs-proces-personalitate.
a) Functia sociala a creativitatii determina modul de
realizare a produsului
creator stimuland si dirijand acele comportamente ale
personalitatii semnificative din perspectiva perfectionarii raportului
cognitiv, afectiv, motivational asumat fata de realitatea economica, politica,
culturala etc. in aceasta acceptie, produsul creativ este cu atat
mai elevat cu cat este mai extinsa si mai profunda (re)structurarea
posibilitatilor personalitatii de intelegere a realitatii sociale.
Functia sociala a creativitatii urmareste, insa, nu numai
calitatea imediata a produsului creator, ci si efectele optimizante ale
acestuia care au o sfera de actiune din ce in ce mai larga, la nivel
temporal si spatial, mergand chiar pana la nivelul relatiilor de
macrosistem. În acest sens, exista 'un specific social al
creativitatii', concretizat in faptul ca 'fiecare societate stimuleaza
si reflecta un tip aparte de creativitate'.
b) Functia psihologica a creativitatii determina modul de
realizare a procesului
creator, angajand toate resursele existente la nivelul sistemului psihic
uman, cu unele accente evidente care vizeaza:
- inteligenta, in calitate de aptitudine generala, care asigura
premisa sesizarii-rezolvarii-inventarii de probleme si de situatii-problema;
- gandirea, in calitate de proces de cunoastere logica,
proiectata multifazic, pe baza unitatii informational-operational, realizabila
in sens convergent-divergent;
- imaginatia, in calitate de proces de cunoastere logica,
specializat in (reproducerea noului prin (re)combinarea informatiilor
dobandite anterior;
- aptitudinile speciale, in calitate de 'vectori'
ai actiunii eficiente, reglatori in anumite domenii de activitate;
- atitudinile (afective, motivationale, caracteriale), in
calitate de 'vectori' ai actiunii eficiente, autoreglatori in
orice domeniu de activitate.
Privite din perspectiva functionalitatii lor creative toate
elementele sistemului psihic uman pot evolua ca insusiri generale ale
personalitatii creatoare implicate de-a lungul intregului proces creator.
c) Functia pedagogic a creativitatii determina modul de
comportare a personalitatii creatoare, angajata in proiectarea unor
actiuni educationale/didactice realizabile in conditii de transformare
continua a raporturilor subiect-obiect.
Definirea conceptului de creativitate pedagogic
presupune valorificarea deplina a componentelor structural-functionale,
analizate anterior, interpretabile si realizabile in sens prioritar
formativ.
Structura creativitatii pedagogice evidentiaza anumite
carateristici specifice, dezvoltate la nivelul: produsului creator - procesului
creator - personalitatii creatoare.
a) Produsul creator de tip pedagogic este situat la
nivelul inventivitatii care reflecta capacitatea educatoarelor,
invatatorilor, profesorilor, de 'a produce' corelatii
instructionale si educationale noi ( corelatia subiect-obiect. Dezvoltata la
nivelul structurii actiunii educationale/didactice) in raport cu
realizarile anterioare).
În aceasta acceptie, valorificand o teza de
baza, afirmata la nivelul praxiologiei 'orice lucru bine facut este
un lucru nou' ( Kotarbinski, Tadeusz ) - orice activitate
didactica/educativa (lectie, ora de dirigentie etc.) eficienta este o
activitate noua care asigura adaptarea proiectului pedagogic la situatiile
concrete ale clasei si ale campului psihosocial, aflate intr-o continua
schimbare si transformare. Aceasta tendinta sustine in timp
(auto)perfectionarea permanenta a activitatii didactice/educative, cu efecte
optimizante nu numai in plan psihopedagogic, ci si in plan social
(cultural, politic, economic).
Produsul creator de tip pedagogic angajeaza cel putin
nivelul inventivitatii, situat intre creativitatea semnificativa doar
in sens individual si cea relevanta (si) in plan social. La acest
nivel,' nu ajung decat putini indivizi, si anume 'cei mai
flexibili si mai receptivi la prelucrari simbolice pe spatii largi'
(Landau, Erika,).
Invatamantul determina cresterea numarului acestora tocmai
datorita exercitiului de creativitate angajat permanent la nivelul lectiei,
orei de dirigentie etc, care solicita educatorului adaptarea continua la
situatii noi, imprevizibile, n regim de viteza rapida.
Produsul creator reflecta complexitatea corelatiilor
subiect-obiect. Corelatii angajate la nivelul actiunii educationale/ didactice,
prin multiplicarea corespondentelor pedagogice necesare intre obiectivele
pedagogice - continuturile pedagogice - strategiile de
predare-invatare-evaluare, directionate special pentru realizarea unui
invatamant prioritar formativ.
Domeniul educatiei dezvolta un spatiu si un timp pedagogic deschis
creativitatii in plan individual (creativitatea cadrului didactic,
creativitatea elevului), colectiv (creativitatea colectivului didactic,
creativitatea clasei de elevi, creativitatea microgrupurilor de elevi) si
social (creativitatea organizatiei/ afise scolare, creativitatea comunitatii
educationale, nationale, teritoriale, locala).
c) Procesul creator de tip pedagogic este angajat la nivelul
proiectarii
didactice/ educatiei care presupune valorificarea etapelor de
pregatire-incubatie-iluminare-verificare a modului de realizare a lectiei, orei
de dirigentie etc. in sens prioritar formativ.
Primele doua etape -pregatirea si incubatia - impun un anumit (auto)control
pedagogic, exercitat de cadrul didactic in diferite contexte
educationale. El reorienteaza teasiunea psihologica a elevului intr-o
directie constructiva, favorabila realizarii produsului creator vizat.
Etapa iluminarii presupune intelegerea deplina a situatiei
didactice/educative create. Stimuland decizia originala si eficienta, condensata
afectiv intr-un anumit moment. de eliberare, 'la care nu se poate
ajunge daca lipsesc premisele obtinute in faza de incubatie'
(Landau, Erika).
Etapa verificarii, definitiveaza procesul creator, exprimat
printr-un produs specific - simbol sens, verbal; obiect, actiune, relatia
sociala etc. - care respecta particularitatile domeniului de referinta (ciclu,
disciplina de invatamant etc), actionand la nivelul
perfectionarii corelatiei subiect-obiect, angajata in mediul scolar si
extrascolar.
Procesul creator implica sesizarea si rezolvarea unor probleme,
actiune complexa bazata pe urmatoarele operatii:
- definirea si intelegerea tipului de problema;
- avansarea unor solutii virtuale;
- aprecierea ipotetica a solutiilor probabile;
- (re)actualizarea/activarea cunostintelor si
capacitatilor necesare pentru alegerea solutiei optime;
- alegerea solutiei optime pe criteriul originalitatii si
al eficientei;
- aplicarea solutiei optime in cadrul specific
definit de problema existenta;
- verificarea modului de rezolvare a problemei in
sens managerial (abordare sistematica - optima - strategica).
Rezolvarea unor probleme din ce in ce mai complexe,
in contexte pedagogice deschise, creaza premisa sesizarii unor
situatii-problema (a carei premisa consta in actul de sesizare a
situatiei-problema) - creativitate presupune rezolvarea si chiar inventarea
unor situatii-problema la niveluri tipice procesului creator stiintific, bazat
pe calitatile stilului elaborat si pe cele ale stilului inspirat.
Procesul creator de tip pedagogic valorifica ambele stiluri
evocate. Ca tendinte, ele pot fi accentuate la nivelul unor discipline scolare.
Determinarea unor solutii didactice/educative, originale si eficiente
angajeaza, insa, in egala masura, 'stiinta si arta
pedagogica''. Toate etapele procesului creator contribuie la rezolvarea unor
probleme si a unor situatii-problema, care apar in activitatea de
predare-invatarc-evaluare: etapa pregatirii, prin 'colectarea
materialului-brut care asigura o baza pentru desfasurarea procesului creator
propriu-zis; etapa incubatiei, prin capacitatea sa de aparenta 'distantare
de problema' sau de situatie-problema (care solicita solutii creatoare);
etapa iluminarii, prin concentrarea motivationala maxima, care declanseaza
optiunea cognitiva pentru o anumita solutie aplicabila in sens creator;
etapa verificarii, prin testarea rezultatelor in conditii si forme
variabile relevante in sens prioritar formativ.
Acest model stimuleaza disponibilitatile creative ale
elevului in activitatea de rezolvare sistematica a situatiilor
scolare-problema, realizabila in mod special prin: pregatirea elevului
(delimitarea si definirea problemei, situatiei-problema in termenii unor
insusiri functionale; analiza structurii problemei/ situatiei-problema;
analiza elementelor componente, raportarea lor la sistem; productia elevului
(evaluarea diferitelor solutii posibile; asocierea ideilor principale in
termenii solutiei probabile; asigurarea saltului de la gandirea
convergenta la gandirea divergenta); decizia elevului (alegerea solutiei
optime pe baza criteriului 'valorii prognostice', angajata social,
in termeni de gandire divergenta).
Procesul creator presupune intelegerea relatiei
existente intre planul constient si cel inconstient si subconstient,
relatie implicata la nivelul creativitatii, in general. in plan
pedagogic, aceasta relatie speciala evidentiaza importanta invatarii
constiente, dirijate, elaborate, in care 'accentul cade pe tehnica
asocierii de idei', deosebita dar nu opusa in raport cu
inconstientul /subconstientul, bazat pe 'modul inspirat de abordare a
creativitatii' (Landau, Erika ).
Relatia constient-inconstient permite intelegerea
celor doua modalitati de abordare a creativitatii - elaborata, inspirata - la
un nivel unitar, complementar.
Planul constient desemneaza 'o modalitate procesuala
superioara a sistemului psihic uman' care 'pastreaza la nivel social
si individual legatura sa vitala cu activitatea', in acest sens,
'a fi constient inseamna a te inscrie in povestea
propriei tale experiente', intr-o' constructie sistemica
in care sunt implicate toate procesele psihice', la nivelul
'interactiunii dintre afectiv si intelectual' ( Popescu-Noveanu, Paul
). Acest plan valorifica, in acelasi timp, si 'zonele periferice,
crepusculare', care asigura legatura intre 'psihismul constient
si cel inconstient'.
Planul inconstient include 'un ansamblu de
dispozitii, stari, procese psihofiziologice si psihice care momentan sau stabil
nu se constientizeaza', dar care intr-o zona de profunzime isi
pastreaza caracterul pregnant psihic. El
se dezvolta astfel doar "in reciproca interactiune cu compartimentul
constiintei".
Procesul creator, in general, cel pedagogic, in
mod special, valorifica teza conform careia 'inconstientul luat in
sine, nu are sens, ci numai in raport cu constientul'. Pe de alta
parte, energizarea si dinamizarea procesului creator presupune reconsiderarea
constientului din perspectiva inconstientului care poate interveni ca
inconstient individual (care include elemente ereditare, psihofiziologice,
mnezice, afective, rationale), inconstient colectiv (care fixeaza diferite
modele culturale ale comunitatii nationale, teritoriale, locale) sau inconstient
automatic (care cuprinde o zona superficiala a inconstientului - apropiata de
constiinta - echivalenta cu subconstientul).
Subconstientul intervine de
pe o pozitie tranzitorie, situata intre planul constientului si cel al
inconstientului. El actioneaza ca 'o constiinta latenta, potentiala,
preconstienta si postconstienta care coexista cu constiinta si deserveste
constiinta', dar si un anumit segment al 'inconstientului
nonconflictual si transparent'.
Inconstientul intervine in mod conflictual, fiind
inclinat spre 'ocultatie si negare'. Valorificarea sa, in
sens pedagogic, presupune orientarea actiunilor de: formare si utilizare a
montajelor de informatii, mergand pana la transformarea acestora
in factori de reglaj; formare si utilizare a atitudinilor creative,
mergand pana la transformarea acestora in factori de autoreglaj.
Procesele creatoare, declansate la nivelul subconstientului si al
inconstientului, 'asigura participarea activa a individului la actiunea
adaptativa a organismului'. Pe de alta parte, contradictiile dintre planul
inconstient si planul constient devin productive in sens pedagogic numai
daca 'cerebratia latenta' este valorificata la nivelul proceselor
creative elaborate. În cadrul acestora 'inconstientul preia si
indeplineste proiecte si cautari ale constiintei' (idem)
c) Personalitatea creatoare de tip pedagogic valorifica
deplin resursele sistemului psihic uman la niveluri si forme de actiune
corelate special in directia proiectarii-realizarii (auto) instruirii/(auto)educatiei
permanente.
Personalitatea creatoare angajata intr-un astfel de
domeniu de activitate urmareste in mod special: centrarea actiunii
pedagogice/didactice asupra unor obiective prioritar formative, care presupun
depasirea performantelor si a competentelor anterioare; asigurarea
corespondentelor pedagogice necesare in diferite situatii si contexte
concrete intre: obiective-continuturi-metodologie-evaluare; angajarea
permanenta a circuitelor de conexiune inversa, externe si interne, necesare
pentru (auto)perfectionarea continua a activitatii pedagogice/ didactice.
Profilarea comportamentului creativ de tip
pedagogic valorifica trasaturile generale necesare si in cazul altor
domenii de performanta si competenta care solicita diferite grade de restructurare
a realitatii.
Domeniul educatiei impune drept criteriu de validare a
comportamentului creativ eficienta comunicarii pedagogice. El reflecta dinamica
'lucrului bine facut', organizat in functie de urmatoarele
cerinte sociale, adaptabile la specificul discursului pedagogic: rezistenta la
schimbare minima; cheltuieli minime; optimalitate tehnica, optimalitate
economica ( Kotarbinski, Tadeusz).
Actiunea eficienta in domeniul educatiei solicita o mediere
permanenta realizabila intre 'subiect' si 'obiect',
cu participarea creatoare a subiectului. In acest context
'orice act eficace este un act creator' (idem). Realizarea sa
presupune valorificarea principiilor praxiologice generale la nivelul
urmatoarelor norme operationale, concepute ca reguli ale comportamentului
pedagogic creativ: regula pregatirii actiunii pedagogice/didactice; regula
economisirii/rationalizarii resurselor actiunii pedagogice/didactice; regula
instrumentalizarii actiunii pedagogice/didactice; regula perfectionarii actiunii
pedagogice/didactice; regula cooperarii si a integrarii principalelor operatii
ale actiunii pedagogice/ didactice.
Aceste reguli vizeaza
nu numai tehnologia pedagogica variabila, dependenta de obtinerea unor
rezultate imediate, ci si atitudinile creative constante, care orienteaza
capacitatile personalitatii in directia proiectarii unor activitati
pedagogice inovatoare, in aceasta perspectiva,'orice definire a
creativitatii la nivelul personalitatii va trebui sa se refere la interactiunea
optima, generatoare de nou, dintre atitudini si aptitudini (). Aptitudinile
nu sunt creative prin ele insele, ci devin astfel, in masura
in care sunt activate prin motive si atitudini creative', educate si
educabile.
Personalitatea creativa de tip pedagogic presupune astfel
proiectarea si realizarea capacitatii de organizare a unor: 'repertorii de
procedee euristice si imaginitive educate in sensul atitudinilor
creative'; tehnici de organizare a atitudinilor creative si de deblocare a
acestora pentru atingerea unor stadii productive la niveluri de creativitate
superioara; strategii manageriale de 'expansiune a formelor de
invatare creativa', angajate la nivel de educatie permanenta (
Popescu-Noveanu, Paul ).
Functia pedagogica a creativitatii orienteaza, in
mod special: realizarea a doua actiuni complementare: elaborarea unui model de
educare a creativitatii; proiectarea unei invatari creative.
a) Elaborarea unui model de educare a creativitatii
presupune valorificarea, la diferite niveluri de generalitate, a raportului
functional existent intre comportamentul creativ si flexibilitatea
gandirii creatoare.
Obiectivul general vizeaza formarea-dezvoltarea
unei personalitatii capabila sa se angajeze creator in plan
cultural-profesional-etic.
Obiectivele specifice/intermediare vizeaza
proiectarea-realizarea unei educatii problematizante (relatia
problematizare-creativitate), posibila prin: stimularea gandirii creative
prin sesizarea si rezolvarea unor situatii-problema din ce in ce mai complexe;
dezvoltarea capacitatilor operationale definitorii pentru personalitatea
creatoare (analiza-sinteza; generalizare-abstractizare; evaluare critica);
activarea metodologiilor pedagogice bazate pe corelarea optima a factorilor
interni (stil cognitiv; atitudini-aptitudini creative) cu factorii externi
(tehnologiile de: comunicare-cercetare-actiune practica-programare specifica,
necesare pentru cultivarea creativitatii).
Obiectivele concrete vizeaza operationalizarea
obiectivelor generale si specifice la niveluri dependente de conditiile
concrete de realizare (resursele creative ale organizatiei scolare, clasei de
elevi, tipului de activitate educativa/didactica proiectat etc). În
conditiile unei educatii/instruiri problematizante, aceste obiective concrete
pot dezvolta gradual urmatoarele performante si competente sustinute prin
sarcini pedagogice/didactice adecvate, realizabile pe parcursul unei/unor
activitati de: stimulare a flexibilitatii gandirii; cultivare a
gandirii divergente; valorificare a aptitudinilor speciale.
b) Proiectarea invatarii creative presupune
anticiparea unor strategii manageriale deschise, aplicabile in timp si
spatiu prin: clarificarea scopului invatarii creative la nivelul
interactiunii existente intre: operativitatea intelectuala - performanta
scolara -restructurarea permanenta a activitatii de
predare-invatare-evaluare; stabilirea sarcinilor cadrelor didactice
in conditiile invatarii creative (individualizarea fiecarei
secvente didactice prin diferite procedee de aprobare/ sentimentul succesului,
incurajare a spontaneitatii, stimulare a potentialului minim-maxim,
amendare a superficialitatii); crearea unei atmosfere afective optime, necesara
pentru anularea treptata a factorilor de blocaj (teama, tensiune, imitatie,
conformism, criticism, frica); valorificarea psihologica deplina a corelatiei
profesor-elev la nivelul tuturor continuturilor educatiei:
intelectuale-morale-tehnologice-estetice-fizice.
Conceptul pedagogic de creativitate propune un model
teoretic adaptabil la conditiile unui 'praxis educational' deschis
autoperfectionarii permanente. În aceasta acceptie, creativitatea
defineste: un produs creator situat cel putin la nivel inventiv: un proces
creator orientat in directia sesizarii si a rezolvarii situatiilor-problema
la nivelul gandirii divergente; o dimensiune axiologica a personalitatii
care valorifica resursele globale ale sistemului psihic uman, la nivelul
interactiunii optime dintre atitudinile creative si aptitudinile creative.
Formarea cadrelor didactice la nivelul cerintelor specifice
creativitatii pedagogice presupune stimularea capacitatii acestora de
proiectare-dezvoltare curriculara a activitatii de instruire/educatie,
realizabila in mediul scolar si extrascolar.
Aceasta implica:
a) institutionalizarea unor noi structuri de organizare a
perfectionarii, cu stadii intensive realizate pe parcursul a doi-patru ani la
nivelul unor module deschise si complementare care ofera informattii
fundamentale, cu valoare metodologica superioara din domeniul: psihologiei
(generale si a varstelor), pedagogiei generale (teoria educatiei si a
instruirii) si sociale (sociologia educatiei), didacticii specialitatii,
practicii didactice/ educationale, teoriei curriculumului, managementului educatiei;
b) elaborarea unor noi modele de discurs pedagogic, prin
orientarea cunostintelor fundamentale si aplicative, (re)actualizate si
completate, in directia rezolvarii unor probleme si situatii-problema,
proiectate si dezvoltate in sens curricular, urmarind, in egala
masura, stiinta 'de a gira imprevizibilul care este nonprogramabil'
cu 'arta' de a valorifica deschiderile procesului de
invatamant, angajate la nivel functional-structural si in
contextul activitatilor concrete de predare-invatare-evaluare)
c) operationalizarea unor dispozitive de profesionalizare
pedagogica, prin redefinirea obiectivelor ( importanta 'efectelor
asteptate', legate de 'satisfactiile personale' pentru
rezultatele obtinute/criterii in promovarea manageriala), reorganizarea
structurilor (in contextul metodologic specific educatiei permanente si
pedagogiei adultului) si diversificarea 'ofertelor scrise' (cursuri,
module, tematici si sinteze bibliografice etc.) realizate la nivelul eticii
'lucrului bine facut', care stimuleaza autoreflectia creativa,
invatarea inovatoare, angajarea sociala, decizia manageriala.
Politica de confidentialitate |
.com | Copyright ©
2024 - Toate drepturile rezervate. Toate documentele au caracter informativ cu scop educational. |
Personaje din literatura |
Baltagul – caracterizarea personajelor |
Caracterizare Alexandru Lapusneanul |
Caracterizarea lui Gavilescu |
Caracterizarea personajelor negative din basmul |
Tehnica si mecanica |
Cuplaje - definitii. notatii. exemple. repere istorice. |
Actionare macara |
Reprezentarea si cotarea filetelor |
Geografie |
Turismul pe terra |
Vulcanii Și mediul |
Padurile pe terra si industrializarea lemnului |
Termeni si conditii |
Contact |
Creeaza si tu |